رقی نمی‌کند که اینستاگرام را باز کنید، یک خرید آنلاین انجام دهید، یک تماس تصویری برقرار کنید یا قیمت روزانه ارز را از وب‌سایت مورد علاقه‌تان چک کنید؛ پشت همه اینها گروهی از برنامه‌نویسان نشسته‌اند و مشغول طراحی و اجرای قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که شما روزانه از آنها استفاده می‌کنید. باور کنید یا نه هر یک از وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها که در چند ثانیه ورق می‌زنید، نتیجه ساعت‌ها کار افرادی است که رشته برنامه نویسی را برای زندگی حرفه‌ای خود انتخاب کرده‌اند.

چطور برنامه‌نویس شویم؟

نظر سنجی Payscale از مشاغل نشان می‌دهد که اکثر برنامه‌نویسان از کاری خود احساس خوشحالی می‌کنند، به مهارت‌های‌شان اطمینان دارند و در مورد آینده مالی خود مطمئن هستند. این حرفه از منظر رضایت شغلی رتبه ۴.۵ (از ۵) را دریافت کرده است. اگر به برنامه‌نویس شدن علاقه‌مند هستید، بیایید در مورد مراحل برنامه‌نویس شدن صحبت کنیم:

تصمیم بگیرید که به کدام صنعت علاقه دارید. شناسایی زبان‌هایی که باید یاد بگیرید. شروع به یادگیری در دانشگاه یا دوره‌های آنلاین مستقل کنید. پروژه‌های خود را شروع کنید. شروع به جستجوی شغل کنید.

۱. تصمیم بگیرید که به کدام صنعت علاقه دارید

وقتی به نحوه برنامه نویس شدن فکر می‌کنید، اولین قدم شما باید تعیین یک جهت کلی برای مسیر شغلی باشد. به این فکر کنید که چرا می‌خواهید کدنویس شوید؟ کجا می‌خواهید بروید؟ چه کاری را می‌خواهید انجام دهید یا به دست آورید؟ مشاغل در هر صنعتی به توسعه دهندگان و برنامه نویسان نیاز دارند. یک کدنویس با استعداد می‌تواند کارش را در هر زمینه‌ای از هوش مصنوعی و امنیت سایبری گرفته تا خدمات اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی و حتی کشاورزی پیدا کند.

نیازی به گفتن نیست که برنامه نویسان مشتاق گزینه‌های شغلی زیادی دارند. وقتی شروع به فکر کردن برای برنامه نویس شدن می‌کنید، خوب است که یک ایده کلی از صنعت مورد نظر خود داشته باشید؛ البته نباید خودتان را در یک زمینه خاص محدود کنید، مهارت‌هایی که شما به عنوان برنامه‌نویس توسعه می‌دهید در بخش‌ها و صنایع مختلفی قابل انتقال خواهند بود.

۲. شناسایی زبان‌هایی که باید یاد بگیرید

شاید بهتر باشد اول مشخص کنید که می‌خواهید به عنوان برنامه‌نویس بک‌اند فعالیت کنید یا فرانت‌اند. بسیاری از مهارت‌های یکسان زیربنای این دو هستند، اما هر دسته تمرکز خاص خود را می‌طلبد و به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد.

توسعهدهندگان front end در درجه اول به بخشی از یک وب سایت که کاربران با آن تعامل دارند، توجه دارند. توسعه‌دهندگان فرانت اند ظاهر بصری سایت را تعیین می‌کنند، رفتار آن را هدایت می‌کنند و با محتوا و ساختار آن سروکار دارند. وظیفه آنها به حداکثر رساندن کارایی، سودمندی، عملکرد و پاسخگویی برای اطمینان از دسترسی به همه کاربران است. پیشنهاد : خدمات طراحی سایت دیجیتالی سایت های حرفه ای را برای شما طراحی می کند. 

توسعه دهندگان Back end، همانطور که از نام انتظار دارید، پشت صحنه کار می‌کنند تا به سیستم‌ها و سرور برنامه نویسی بپردازند. این توسعه‌دهندگان با اجزای سیستم و ساختارهای داده سروکار دارند که کاربران هرگز آنها را به طور مستقیم نمی‌بینند.

تعیین اینکه به کدام یکی از این دو می‌پردازید به شما کمک می‌کند بفهمید کدام زبان‌ها و برنامه‌ها را در اولویت‌بندی قرار دهید و در بهترین سایت‌ها برای آموزش و یادگیری برنامه‌نویسی به دنبال یادگیری آن‌ها باشید.

۳. شروع به یادگیری در دانشگاه یا دوره‌های آنلاین مستقل کنید

راه‌های بی‌شماری برای برنامه‌نویسان مشتاق وجود دارد تا مهارت‌هایی را که برای رقابت حرفه‌ای و یافتن شغل عالی نیاز دارند، به دست آورند. روشی که انتخاب می‌کنید به موقعیت شما و منابعی که در دست دارید بستگی دارد. ممکن است لازم باشد در نظر بگیرید که چقدر زمان برای یادگیری مهارت‌های برنامه نویسی دارید. اگر به تازگی قصد ورود به دانشگاه را دارید بهتر است که تحصیلات تمام وقت در رشته برنامه نویسی را انتخاب کنید. اما اگر شغل دیگری دارید و باید حتما درآمد داشته باشید، دوره‌های آنلاین سایت های آموزش برنامه نویسی مستقل ممکن است برای شما بهترین باشد.

اگر می‌خواهید بیشتر روی تئوری و طراحی سیستم‌های کامپیوتری تمرکز کنید، یک رشته اصلی در علوم کامپیوتر را در نظر بگیرید. اما اگر می‌خواهید مستقیما در یادگیری زبان‌های کامپیوتری مانند C++ و جاوا که سیستم‌عامل‌ها، شبکه‌ها و نرم‌افزار را اجرا می‌کنند غوطه‌ور شوید، برنامه‌نویسی کامپیوتر می‌تواند برای شما مناسب باشد. اما این نکته را هم فراموش نکنید اگر در دانشگاه هم رشته برنامه نویسی را خوانده باشید، ممکن برای شروع کار حرفه‌ای، به آموزش‌های عملی بیشتری نیاز داشته باشید.

۴. پروژه‌های خود را شروع کنید

صرف نظر از مسیر آموزشی که انتخاب می‌کنید، شروع پروژه‌های برنامه نویسی راهی عالی برای کسب تجربه و توسعه مهارت‌های شما است. همچنین شما می‌توانید در هنگام درخواست شغل این پروژه‌ها را به عنوان نمونه کار ارائه کنید. با نوشتن کد و انتشار آن، می‌توانید دانش تئوری که در یک دوره آموزشی یا در دانشگاه یاد گرفته‌اید، را به صورت عملی استفاده کنید و آن را به یک برنامه کاربردی تبدیل کنید. ممکن است اکنون متوجه آن نباشید، اما مجموعه‌ای از پروژه‌های موفق، مهارت‌های شما را واضح‌تر از هر رزومه‌ای به کارفرمایان نشان می‌دهد. برخی از گزینه‌های پروژه برنامه‌نویسی می‌توانند این موارد باشند:

ساختن وب سایت شخصی توسعه یک اپلیکیشن موبایل ساده، مانند اپلیکیشن آب و هوا ارتقا و اصلاح یکی از برنامه‌های مورد علاقه خود

۵. شروع به جستجوی شغل کنید

برای شروع کار خود به عنوان برنامه‌نویس ابتدا باید یک رزومه بسازید و نمونه‌کار ارائه بدهید. سایت ایران تلنت یکی از مهمترین منابع استخدامی برنامه‌نویسان ایران است. با مراجعه به این سایت می‌توانید آخرین آگهی‌های استخدام برنامه‌نویسی را در شرکت‌های معتبر ملاحظه کنید و برای فرصت‌های شغلی مورد نظرتان رزومه ارسال کنید. برخی از شرکت‌ها نیز برای استخدام برنامه‌نویس، آزمون‌های ویژه‌ای را طراحی می‌کنند و به صورت عمومی مسابقه‌های برنامه‌نویسی برگزار می‌کنند که با شرکت کردن در آنها و به دست آوردن نتایج مطلوب نیز می‌توانید استخدام شوید.