قبرس شمالی؛ کشور خوبی برای تحصیل

در بین کشورهای مختلف اروپایی، قبرس شمالی به عنوان یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین کشورها برای تحصیل شناخته می شود. از جمله دلایلی که این کشور را به یکی از بهترین گزینه های تحصیلی بین المللی برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است، می توان به برخورداری از جایگاه عملی بالایی اشاره کرد. با تحصیل در این کشور مدارک تحصیلی معتبری را دریافت خواهید کرد که به راحتی می توانید در برترین مراکز آموزشی دنیا تحصیل کنید. برای اطلاع از شرایط تحصیل در قبرس شمالی، دلایل انتخاب این کشور برای تحصیل و مراحل اخذ ویزا این مقاله را از دست ندهید.

 

کمی با قبرس شمالی و شرایط تحصیل در این کشور آشنا شوید

 

قبرس شمالی یکی از کشورهای اروپای شرقی است که در نزدیکی ترکیه قرار دارد. مردم قبرس شمالی عمدتا به زبان ترکی استانبولی صحبت می کنند. با این حال، برخی از مردم آن توانایی صحبت به زبان های دیگر از جمله یونانی، انگلیسی و فرانسوی را دارند. همچنین واحد پول رسمی این کشور لیر ترکیه است.

 

قبرس شمالی در رتبه بندی کشورهای با رشد اقتصادی بالا قرار دارد. به طوری که در سال 2022 رشد اقتصادی این کشور حدود 6 درصد بوده است. همچنین مراکز آموزشی این کشور از جایگاه بالایی برخوردار هستند. این موضوع باعث تقاضای زیادی برای تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور شده است.

 

مزایای تحصیل در قبرس شمالی

دلایل مختلفی وجود دارد که دست به دست هم می دهد تا قبرس شمالی را به یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل تبدیل کند. از جمله این دلایل می توان به هزینه پایین تحصیل، هزینه کم زندگی، پذیرش آسان، امکان تبدیل ویزا و اخذ اقامت دائم و موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد.

 

هزینه پایین تحصیل و زندگی در قبرس شمالی

یکی از مهم ترین دلایل انتخاب قبرس شمالی برای تحصیل، هزینه پایین تحصیل و زندگی در این کشور است. به طوری که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی باید سالانه مبلغی حدود 30 تا 60 هزار دلار برای شهریه کنار بگذارید. در ضمن برای تحصیل در قبرس فقط 8-15 هزار دلار نیاز دارید. این موضوع قبرس شمالی را به یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای تحصیل تبدیل کرده است.

 

در مورد هزینه های زندگی در قبرس شمالی باید بگوییم که نرخ تورم در این کشور در پایین ترین حد خود قرار دارد و قیمت ملک و به طور کلی هزینه های زندگی بسیار پایین است. اگر قصد تحصیل در یک کشور اروپایی با بودجه محدود را دارید، قبرس شمالی بهترین گزینه برای شماست.

 

شرایط تحصیل در قبرس

شرایط تحصیل در قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار راحت تر است و همین امر باعث شده تا دانشجویان زیادی در این کشور تحصیل کنند. یکی از مهم ترین شرایط پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی در این کشور تسلط بر زبان انگلیسی می باشد. برای هر مقطع تحصیلی (معمولاً دانشگاه) حداقل سطح تسلط به این زبان در نظر گرفته می شود. مثلا برای تحصیل در این کشور و در مقطع لیسانس باید مدرک آیلتس با حداقل نمره 5 داشته باشید در ضمن برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نمره شما باید حدود 6 تا 6.5 باشد. اما اگر به دنبال تحصیل در این کشور در مقطع دکتری هستید، باید حداقل نمره 6.5 تا 7 را در این آزمون کسب کنید.

مدارکی که برای دریافت ویزای تحصیلی قبرس شمالی نیاز دارید

به عنوان متقاضی تحصیل در قبرس شمالی باید مدارکی را به سفارت این کشور ارائه دهید. توصیه می کنیم اگر می خواهید ویزای تحصیلی این کشور را به راحتی دریافت کنید باید مدارک تکمیل شده را بدون نقص به سفارت این کشور تحویل دهید. مدارک ناکافی یکی از رایج ترین دلایل رد درخواست ویزای تحصیلی قبرس است.

 

از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای قبرس می توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر که حداقل 8 ماه اعتبار داشته باشد
  • چهار عکس جدید کارکنان 6*4 با زمینه سفید
  • ارائه سوابق تحصیلی به همراه ریز نمرات (معمولاً به صورت ترجمه رسمی)
  • شرکت در آزمون های مهارت زبان انگلیسی یا ترکی
  • ارائه کلیه مدارک هویتی مورد نیاز اعم از شناسنامه و کارت ملی همیشه کپی آنها

سوالات متداول

بهترین دانشگاه های قبرس برای تحصیل کدامند؟

از جمله بهترین دانشگاه های قبرس شمالی برای تحصیل می توان به دانشگاه آرکین آروکاد، دانشگاه گیرنه، دانشگاه شرق نزدیک، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشگاه بین المللی قبرس اشاره کرد.

آیا امکان اخذ اقامت دائم قبرس وجود دارد؟

برای اخذ اقامت دائم قبرس شمالی می توانید به روش های مختلفی مانند خرید ملک در قبرس شمالی، ازدواج، تولد یا سرمایه گذاری مراجعه کنید.

چگونه هزینه تحصیل در قبرس شمالی را کاهش دهیم؟

ساده ترین راه برای کاهش هزینه های تحصیل در قبرس شمالی دریافت بورسیه تحصیلی یا فاند تحصیلی است. با دریافت بورسیه تحصیلی در قبرس شمالی می توانید از پرداخت 25 تا 75 درصد شهریه به عنوان کمک هزینه خودداری کنید.

آیا محدودیت سنی برای تحصیل در قبرس شمالی وجود دارد؟

به طور کلی تقریبا هیچ یک از دانشگاه ها و مراکز آموزشی قبرس شمالی محدودیت سنی برای پذیرش اعلام نکرده اند. این در حالی است که تنها دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس محدودیت سنی زیر 30 سال را برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی در نظر گرفته است.

قبرس شمالی؛ مقصد تحصیلی مناسب برای دانشجویان ایرانی

در حال حاضر کشور قبرس شمالی را می توان به عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل معرفی کرد. با تحصیل در این کشور می توانید مدارک تحصیلی معتبری را بدست آورید که پل محکمی برای رسیدن به دانشگاه های برتر دنیا برای شما خواهد بود. اگر می خواهید در این کشور زندگی کنید، می توانید ویزای خود را به ویزاهای دیگر تبدیل کنید تا بتوانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

 

منبع مقاله:

پرشیا هومز